تبلیغات
مرجع منابع نظامی و فناوری برتر



صفحه نخست ارتباط با ما آرشیو مطالب گالری عكس اخبار

Military

 

 

موضوعات

 

معرفی و بیو گرافی [253]
نیروی هوایی [484]
نیروی دریایی [237]
هوانیروز [113]
نیروی زمینی و زرهی [552]
توپ و توپخانه [58]
پدافند [55]
انواع موشک.راکت.اژدر [243]
پادشاه بمبها [3]
مخربترین بمبها [33]
برترین نیروهای ویژه دنیا [8]
کابوسی بنام هارپ!!!! [10]
دانشنامه گرافیکی [12]
عجایب دنیای نظامی!!! [13]
تاریخ,تاریخچه,وقایع [281]
همکاریهای نظامی [132]
مقایسه [13]
ایران عزیز [219]
بررسی,مقالات,مصاحبه,استراتژیک [1111]
آزمایشها [107]
اخبار [451]
هواپیماهای غیر نظامی [95]
گالری عکس [1730]
تسلیحات انفرادی [924]
در آینده [193]
فضا [137]
خودرو [9]
منابع [1]

 

لینک دوستان

 

**مجله تخصصی جنگ افزار**
**قالب حرفه ای و رایگان**
یک قدم تا نابودی بشر!!!!!
خفن ترین خودرو جهان
تصاویری متفاوت از سربازان امریکایی
باحالا بیان تو
۞ مجموعه اینترنتی کلید اسرار ۞
چت روم بزرگ ایرانیان
سایت بزرگ ترنج
ماهیگیری برای تفریح
سرزمین بادها
دانلود اهنگ روز دنیا
دانلود نرم افزار کامپیوتر موبایل
گالری عکس روز
فروشگاه ارزان اینترنتی
^^ مرغ باغ ملکوت ^^
جوک و طنز 360 (18+)
سرگرمی+18
فروشگاه آنلاین عرضه کننده محصولات نایاب
وبلاگ تخصصی مهندسی مکانیک


 

آرشیو

 

تیر 1390 [1]
آذر 1389 [1]
آبان 1389 [15]
مهر 1389 [26]
شهریور 1389 [17]
تیر 1389 [113]
خرداد 1389 [128]
اردیبهشت 1389 [1252]
فروردین 1389 [1335]
اسفند 1388 [444]
آرشیو كامل

 

نویسنده

 

احسان [3287]

 

خبرنامه

 

 

آمار سایت

 


آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
»
»کاربر: Admin

 

Page Rank
این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !  به مدیر وبلاگ ایمیل بزنید !  ذخیره كردن صفحه!  اضافه کردن این وبلاگ به علاقه مندیها!  لینک RSS 
site map site map ror html site map
  Add to Technorati

 

لوگوی ما

 


 

 

تبلیغات





آشنایی با پیشرانه JTF-30
  نویسنده :  احسان

در ادامه مطلب.............................


 


موتور توربوفن JTF10 ( که با نام نظامی TF30 شناخته میشود ) اولین موتور توربوفن با پس سوز ساخت شرکت پرات اند ویتنی می باشد که کار طراحی و ساخت ان در سال 1959 شروع شد . در سال 1962 توسط وزارت دفاع ایالات متحده به عنوان اولین پیشرانه ی توربوفن با پس سوز برای جنگنده ی جدید ( که تحت عنوان پروژه ی TFX که بعد ها منجر به تولید هواپیماهای F111 شد ) انتخاب شد و در سال 1964 اولین پرواز خودش را بر بستر هواپیمای F111 با موفقیت به انجام رساند .
موتور TF30 را میتوان یکی ناموفق ترین و بدشانس ترین محصول ساخت شرکت پرات اندویتنی دانست موتوری که علارغم داشتن ویژگی های عملیاتی بالا به علت مشکل مادر زادی * واماندگی * که از بدو تولد تا اخر خدمت گریبان گیرش بود نتوانست هوانند دیگر محصولات ساخت این شرکت موفق باشد .
در این مقاله سعی داریم تا به ویژگی های بارز این موتور وهمچنین عواملی که مانع موفقیت این موتور شدند را بررسی کنیم.



اواخر دهه ی 50 میلادی را می توان سال های اوج فعالیت شرکتهای موتورسازی جهان دانست ، شرکت های مطرح موتور سازی جهان دست به ساخت نسل جدیدی از موتورهای روز جهان زدند موتورهایی که به واسطه ی استفاده از تکنولوژی فن جت دارای ویژگی های خوبی همچون سرعت بالا ، نسبت رانش به وزن بالا ، پس سوز با راندمان و کاهش مصرف سوخت بودند .
از جمله ی این شرکتها ، شرکت معروف موتور سازی پرات اند ویتنی بود که اقدام به طراحی جدید ترین نسل موتور های نظامی جهان کرد «« موتور توربوفن با پس سوز »»


س



کار طراحی این موتور در سال 1958 اغاز شد و مراحل ساخت اولین پیش نمونه ی این موتور در سال 1959 اغاز شد .درسال 1961 وزارت دفاع ایالات متحده نیاز نیروی هوایی و دریایی خود را به یک جنگنده / بمب افکن مافوق صوت و ناونشین در قالب پروژه ی TFX اعلام کرد و از تمامی شرکت های مطرح هواپیماسازی ان زمان درخواست شرکت دراین مناقصه را کرد. درسال 1962 شرکت جنرال داینامیک ( امروزه لاکهید مارتین )با طرح F111برنده ی این مناقصه اعلام شد.در این مناقصه موتور توربوفن TF30-P1 ( اولبن مدل ساخته شده ) به عنوان قلب تپنده ی این هواپیما انتخاب شد. ساخت اولین پیش نمونه ی F111 درپاییز سال 1963 اغاز شد واولین F111 در 15 اکتبر سال 1964 یعنی 16 روزدتر از برنامه از پیش تعیین شده اماده شد. در سوی دیگر شرکت پرات اندویتنی در حال انجام اخرین مراحل تست موتورTF30-P1 خود برای انجام اولین پرواز بر بستر F111A بود ، شرکت پرات اند ویتنی اخرین مرحله ی تونل باد موتورTF30 را برای سازگاری ورودی هوای موتور در سال 1964 انجام داد.



واما روز موعود فرا رسید ماه دسامبر ماه پرواز دو تکنولوژی جدید بود پرواز جدیدترین نسل موتورهای نظامی جهان بر بستر جدید ترین نسل جنگنده بمب افکن های جهان اولین موتور توبوفن با پس سوز نظامی جهان بربستر اولین F111 ( یا بهتره بگیم اولین VTF30 بر بستر اولین VF111 ) . اولین پرواز هر دوتکنولوژی جدید با موفقیت انجام شد هردوشرکت به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کرده بودند خصوصا پرات اند ویتنی !
درسته که شرکت پرات اند ویتنی تنها شرکتی نبود که بر روی موتورهای توربوفن با پس سوز کارمیکرد ولی این شرکت اولین شرکت موتورسازی در جهان بود که این نسل از موتورها را در جهان عملیاتی کرد .

مدل های مختلف :TF30

TF30-P-1
اولین سری موتورهای پرات اند ویتنی TF30 این مدل بود که در سال 1964 بر روی هواپیمای جنرال داینامیک F111A نصب شد.



TF30-P-2
این مدل با TRUST برابر 10,200 پوند (45.5KN ) درهواپیمای دو موتوره F6D Missileer نصب شد.

TF30-P-3
این مدل با تراست 10,750 پوند ( با پس سوز ) بر روی F111 A/D/E نصب شد.

TF30-P-5
این مدل بر روی نخستین 67 فروند A-7E نصب شد ( این مدل فاقد پس سوز بود )

TF30-P-6
با مجموع تراست 11,353 پوند بر روی A-7A نصب شد ( این مدل فاقد پس سوز بود )



TF30-P-7
این مدل بر روی FB 111A نصب شد.

TF30-P-8
با مجموع تراست 12,159 پوند بر روی A-7B نصب شد ( این مدل فاقد پس سوز بود )

TF30-P-9
این مدل با مجموع تراست 20,907 پوند بر روی F111D/E نصب شد
مدل های D و E دارای مشکلاتی در زمینه ی ورودی هوای این موتور داشتند این مشکل با طراحی دوباره ورودی هوای موتور برطرف شد.

TF30-P-12
این مدل با مجموع تراست 22000 پوند بر روی هواپیمای F111B نصب شد.

TF30-P-18
این مدل با مجموع تراست 15000 پوند بر روی هواپیمای A-7F نصب شد ( این مدل فاقد پس سوز بود)

TF30-P-100
با مجموع تراست 25,100 پوند ( با پس سوز ) بر روی هواپیمای F111F نصب شد.
این موتور درسال 1985-1986 به TF30-P-111 ارتقا داده شد.

TF30-P-103
این مدل با تراست 18000 پوند بر روی F111C نیروی هوایی استرالیا نصب شد.

TF30-P-107
این مدل با تراست 19,980 پوند بر روی F111G نیروی هوایی استرالیا نصب شد.

TF30-P-108
این مدل بعدها بر روی F111C نیروی هوایی استرالیا نصب شد.

TF30-P-109
این مدل بر روی F111C/G نیروی هوایی امریکا نصب شد.

TF30-P-408
این مدل با مجموع تراست 13,400 پوند بر روی A-7B/CE و A-7P ، EA-7 L ، TA-7C/P نصب شد.

TF30-P-412
این مدل با مجموع تراست 20,900 پوند بر روی F14A نصب شد.
این موتور بر روی F14A مشکلات زیادی را به وجود اورد.
واماندگی کمپرسور خصوصا در زاویه ی حمله ی زیاد وحرکت سریع اهرم گاز و مشکلات ورودی هوای موتور از جمله ی بزرگترین مشکلات این موتور بود

TF30-P-414
ارتقای TF30-P-414 در ماه مارس 1969 اغاز شد و این موتور در سال 1982 وارد خدمت شد ( گفتنی هست که مدل های اولیه ی این موتور در دهه ی 70 بر روی F14A ایران نصب شد)
این مدل با مجموع تراست 20,900 پوند دارای 3 فن سه مرحله ای با کنارگذر پایین بود.



و اما سخن اخر:
این موتور هم نتوانست به طور کامل مشکل واماندگی موتور هواپیماهارو حل کند.پس 18 مدل ارتقا و 28 سال خدمت زمان ان فرا رسیده بود تا نیروی هوایی ایالات متحده از دست موتورهای پرمشکل TF30 خلاص شود.
سر انجام موتورF110 جنرال الکتریک با تراست 25000 پوند وارد کارزار شد و سپس F14B/D همگی به این موتور مجهز شدند.گفتنی است که قرار بود F14A نیروی هوایی ایران در اولین مرحله اورهال خودش در سال 60-62 به موتورهای F110 مجهز شود که با مقوع انقلاب در ایران این امر هیچ گاه عملی نشد.

تفاوت موتورهای توربوفن TF30-P-414A و F110-GE-400

موتورهای توربوفن مورد استفاده در اف-14 تامکت :
TF30-P-414A :



قطر موتور : 1245میلی متر
وزن : 1825 کیلوگرم
Air Mass Flow : 118 kg/s
بیشترین حرارت در محفظه ی احتراق :1590 کلوین
Thrust : 68 kN
حدود 15100 پوند
Thrust با Afterburner :
112 kN
حدود 24800 پوند

F110-GE-400 :



قطر موتور : 1180میلی متر
وزن : 1740کیلوگرم
Air Mass Flow : 120 kg/s
بیشترین حرارت در محفظه ی احتراق :1745کلوین
Thrust : 73.8 kN
حدود 16400پوند
Thrust با Afterburner :
124.5 kN
حدود 27600 پوند








ترجمه ای از: www.scramble.nl
منبع: Aerospacetalk

.:   :.


برچسب ها : پیشرانه, JTF-30, نیروی هوایی, Pratt & Whitney TF30-JTF10A,
موضوع مطلب : معرفی و بیو گرافی, نیروی هوایی, بررسی,مقالات,مصاحبه,استراتژیک,
  لینک ثابت | سه شنبه 15 تیر 1389 |  نظرات شما ()

 


آخرین مطالب

توانمندی های منحصربفرد سیستم ماهواره های "گلوناس"
تصاویر نایاب از کلاه سبزهای ارتش (نوهد)
تیپ کماندویی ۶۵ نوهد
واحد ویژه نیروهای واکنش سریع موسوم به СОБР ..SOBR ....OMSN
نیروهای واکنش سریع و تامین امنیت زندانها و ارگانهای دولتی موسوم به osn_saturn
مرکز آموزشی Hatsavita محل آموزش نیروهای وِیژه روسیه در دل کوهستان
یگان ویژه موسوم به RUS
تیپ ویژه SPETSNAZ
نیروهای ویژه ضد تروریست روسیه (OMON)
خواب زمستانى خرس پیر به پایان مى رسد؟


درباره ما

 

نویسنده آمریکایی ارنست همینگوی:
«هر انسانی که آزادی را دوست دارد بیش از طول عمرش به ارتش سرخ و شوروی سپاسگزاری بدهکار است.»


یا مولا علی

ایمیل مدیر وبلاگ

 

پیوند روزانه

 

تصاویری متفاوت از سربازان امریکایی
گرافیک - دانلود عکس ، وکتور و نرم افزار های گرافیکی
ایران پرس
*•..•*آموزش ارایش و رنگ مو*•..•*
افزایش میل جنسی خانمها
گلوله نمک ! فقط بخون و بخند
اموزش تخصصی ارایش و زیبایی
فروش پستی لوازم زنا شویی با مجوز بهداشت
نمایشگاه مبل سفیر
خاطرات روزانه رونیک



برای تبادل لینک ابتدا لینک مارو بانام:  مرجع منابع نظامی و فناوری برتر   در وبلاگ یاسایتتان قراردهید

 

جستجو

 

Google
  
            
     در كل اینترنت
     در این سایت

 

نظرسنجی

 

به نظر شما کدام اتحاد قویتر است؟



 

ابر برچسب ها

 

 

لوگوی دوستان

 















<--- لوگوی شما --->

 

Languages

 

 

 

 

كلیه حقوق این پایگاه اعم از مطالب ، عكس ها و... برای مدیر آن محفوظ بوده و كپی برداری غیر قانونی از آن در سایت ها ، وبلاگ ها و مجلات پیگرد قانونی دارد - Copyright © 2010